Ambassadörer tipsar: Elisabet Jagell

I vår bloggserie Ambassadörer tipsar introducerar vi våra ambassadörer, det vill säga de lärare som håller i Webbstjärnans uppskattade workshops runt om i landet. Näst på tur är Elisabet Jagell som håller i utbildningar i Uppsala.

Namn: Elisabet Jagell.
Yrke: Slöjdlärare, IT-pedagog, IT-didaktiker i kommunen.
Håller workshopar i: Uppsala.
Sajter i Webbstjärnan: www.slojdsalarna.se och två under uppbyggnad: www.slojdstafetten.se och www.vaxthusetsadvent.se samt inblandning i våra femmors klassblogg www.vaxthuset02.se.
Vad hon gör på webben:  Pedagogbloggar, elevbloggar, Facebook-grupper, Pinterest med mera.

--

Vad är det svåraste med att hålla i workshops?
-
Det svåraste för mig har varit att få parkeringsplatserna till deltagarna att räcka.

Vad är det bästa med att hålla i workshops?
- Mötet med deltagarna. Det är inspirerande att möte pedagoger från förskoleklass till gymnasiet, höra deras bloggidéer och se att vi alla, oavsett vilka åldrar vi arbetar med, arbetar med samma sak: nämligen att synliggöra kunskap och ge eleverna en röst i samhället.

Vad är det bästa med att använda webben som pedagogiskt verktyg?
- Internet som pedagogiskt verktyg ger möjligheten att öppna skolan mot samhället. Genom en blogg kan eleven få en röst i samhället och när elevernas kunskaper synliggörs och delas växer och utvecklas kunskapen.

- En fantastiskt rolig sak med webbpublicering i skolan är elevernas engagemang när de får arbeta med verkliga mottagare..

Vad är ditt bästa tips till en lärare som vill börja arbeta med att publicera skolarbete på webben?
-
Skaffa dig en egen bastrygghet när det gäller:
1) Säker på nätet, läs till exempel Elza Dunkels "Vad gör unga på nätet?"
2) Källkritik, stödmaterial finns på Kolla källan
3) Upphovsrätt, massor av stödhjälp finns på till exempel Webbstjärnan

- Du behöver inte vara störtsäker på allt detta, men du behöver ha lite koll för att kunna göra bra val och för att själv kunna slappna av och möta elevernas idéer och förslag. Du kan börja med ett litet bloggprojekt och allt eftersom du blir säkrare kan du låta projektet vidga sig..

Vad är ditt bästa tips till en lärare som vill starta en skoltidning?
-
Försök hitta strukturer som gör eleverna delaktiga på deras villkor och i linje med de mål ni har med tidningen. Jag tänker att det handlar om att hitta en överenskommelse med alla inblandade från start. I överenskommelsen bör det tydliggöras syftet med skoltidningen, vem som ska göra vad och vilka mål som finns.

Vad är ditt bästa tips till en lärare som vill starta en klassblogg?
Våga starta! Ha gärna stora ambitioner på sikt, men börja med små ambitioner. Sätt till exempel ett personligt mål att du ska göra ett enkelt inlägg i veckan. Det kan vara bara en bild eller ett per meningar. Det är en bra start.

Bli inte besviken om eleverna inte visar superintresse över bloggen från start. Intresset behöver byggas upp och få växa fram. Ge eleverna inflytande över bloggen till exempel genom att de får påverka bloggens design.

Baka in bloggen som en naturlig del i dina lektioner. Eleverna kan ju lika gärna (om inte hellre) skriva en reflektion i en kommentar på bloggen än i vanliga skrivhäftet. Använd bloggen som en plattform i undervisningen.

 

 

Kommenteringen är stängd för denna artikel.