Bloggen som en naturlig del av undervisningen

En intervju med Veronie Lejonord, som är textillärare och IKT-ansvarig på Stocksäterskolan i Hallsberg. I skolvardagen använder Veronie Webbstjärnan i sitt dagliga arbete.

Hur känns det så här inför skolstarten?

– Man har höga förväntningar så klart. Man tänker att allt som jag inte hunnit med förra terminen ska hända nu, nu kommer det att bli gjort. Allting är nytt och fräscht och alla möjligheter nns, de bara väntar på att infrias. Låter det för klyschigt? Säger Veronie Lejonord och skrattar.

Hur använder du internet i skolan tillsammans med dina elever?

– Vi använder bloggen i slöjden för att dokumentera det vi har gjort. Eleverna visar upp allt vi gör i klassrummet. Vi använder även bloggen som ett verktyg för att lära oss om upphovsrätt och källkritik i skarpt läge så att säga.

Varför bloggar du med Webbstjärnan?

– Webbstjärnan ger framförallt otroligt snabb service när man behöver hjälp. Sen tycker jag att WordPress är ett bra verktyg att använda, det går att utveckla.

Varför tycker du att man ska använda bloggar i undervisningen?

– Jag tycker det är självklart att andra lärare borde använda bloggar i skolan, inte minst för att främja elevernas in ytande och delaktighet. Eleverna kan vara med och påverka sitt eget lärande, och det tycker jag är det bästa av alltihop. Dessutom tycker eleverna att det är fantastiskt roligt. Det är aldrig något problem att få dem att dokumentera det vi gjort i slöjdsalen.

Vilka är dina bästa tips för den som vill arbeta med webbpublicering?

– Se till att man har föräldrarna med på tåget. Se till att de förstår att det är bättre att vi förebygger det hemska som nns på nätet än att vi stänger de dörrarna och tror att vi kan lösa problemet på det sättet.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.

Bloggat om artikeln