Det här gör dig till en vinnare: gymnasiet

Det börjar dra ihop sig i Webbstjärnan 2014. Den första april börjar bedömningarna av webbplatserna och vi tänkte därför presentera vad som kan göra en webbplats till en vinnare i de olika tävlingsklasserna. Näst på tur: gymnasiet.

Tidigare har vi skrivit om hur du når framgångar i Webbstjärnans tävling med bidrag i årskurs 1-3, 4-6 och 7-9, idag är det dags att avhandla gymnasiet.

I Webbstjärnan nomineras tävlande lag utifrån kriterierna i de olika tävlingsklasserna: vilken åldersgrupp eleverna tillhör och vilken sorts webbplats som laget har gjort. I fokus står innehållet och att det finns en tydlig koppling till skolarbete. De nominerade lagen granskas av Webbstjärnans jury, bestående av experter från såväl IT-världen som skolvärlden, som vid ett jurymöte tillsammans beslutar om de vinnande lagen.

De bidrag som går riktigt långt och vinner Webbstjärnan gör det tack vare:

  • Innehåll.
  • Pedagogisk koppling.
  • Webbanpassning.
  • Aktivt val av medieformer.
  • Interaktionsmöjligheter.

Frågor som ställs vid bedömningen är: “Finns det en pedagogisk vinst i att skolarbetet görs på webben?”, “Hur används webben för att främja skolarbetet?”, “Hur upplevs webbplatsen för en besökare?”.

Sök inspiration hos tidigare vinnare i gymnasiet

Något som gör gymnasiets tävlingsklass extra intressant är att i den blandas (i högre utsträckning jämfört med grundskolan) starkt elevdrivna lag med lärardrivna klassbloggar. Ett exempel på det sistnämnda är sportfiskesvenska.se som var en förträfflig klassblogg där eleverna inom ramen för svenskämnet fick laborera med både praktik och teori, ständigt knutet till elevernas sportfiskeinriktning. Med hjälp av olika medieformer, interaktioner elever emellan och ett gediget innehåll krokade sportfiskesvenska.se hem en förstaplats i gymnasieklassen i Webbstjärnan 2013. I en intervju innan prisutdelningen sa Johan Andersson, läraren bakom webbplatsen:

”Att skriva för webben innebär att ens arbeten syns och det har höjt motivationen och har fått alla att skärpa sig lite extra”, vilket mer än väl sammanfattar deras framgångar.

I andra änden av spektrat har vi 2011 års vinnare, projekttjernobyl.se, som var ett starkt elevdrivet bidrag i form av ett projektarbete. På den hisnande interaktionsvänliga webbplatsen blandade eleverna medieformer med webbanpassat innehåll för att ge sin bild av Tjernobyl, (då) 25 år efter kärnkraftsolyckan 1986. Resultatet blev minst sagt imponerande och inspirerande. Ta efter deras sätt att arbeta med ett tydligt upplägg och en tydlig funktion och ändamål – och kika gärna på hur de har arbetat med Creative Commons kring sina bilder.

Se intervju med eleverna efter vinsten här:

Kommenteringen är stängd för denna artikel.