Digitalisering ska inte vara frivilligt!

Att få anamma en uppsjö av program och appar med pedagogiska vinster som att individualisera och utveckla kollegiet samtidigt som man har det skoj! Det är det bästa med att publicera skolarbete på webben enligt Pernilla Mattsson, lärare på Solbergaskolan i Visby.

På webbplatsen läslust.se tar sig eleverna an vardagliga skolarbeten med digital teknik. Pernillas bästa tips till andra som vill börja publicera skolarbete på webben är helt enkelt att komma igång.

– Nyfiken? Do it! Det är faktiskt inte förenligt med Lgr 11 att låta digitalisering vara frivilligt!

Hon vill framförallt att bloggen ska läsas av det digitala kollegiet därute.

– Utan dem hade jag lagt av som lärare för när det är valiumkoma på bygget kan man inte andas och utvecklas! Sen riktar jag bloggen till föräldrar och använder den som en inkörsport till annat skoljobb, berättar Pernilla.

Även om hon är lite frustrerad över att de inte fortsatt i samma stil med den nya klassen i årskurs 4 känner Pernilla sig glatt påhejad av de elever hon lämnat till årskurs 7.

– Fler av dem har egna bloggar och deras förmåga i svenska har märkts i de nya klasserna, det vittnar högstadielärarna om!

Kommenteringen är stängd för denna artikel.