Entreprenöriell pedagogik som öppen lärresurs

Med stöd från Internetfonden utvecklar Klara Patzauer, lärare vid Handelsprogrammet på Tingvallagymnasiet i Karlstad, öppna lärresurser. Hon tänker att lärare behöver hjälpas åt för att utveckla undervisning och hitta material och arbetssätt som väcker engagemang.

Klara Patzauer är lärare på Handelsprogrammet på Tingvallagymnasiet i Karlstad. Hon har i alla sina kurser, främst inom handel, administration och ekonomi, alltid försökt hitta verkliga arbetsuppgifter åt sina elever.

- Det var faktiskt nyligen jag lärde mig att det heter entreprenöriell pedagogik, det som jag håller på med, skrattar hon och tillägger att det är ett synsätt på elever, lärande och undervisning och inte bara det faktum att hon arbetar med företagande- och handelskurser.

Klara är en av de som i höstas fick pengar av Internetfonden för att utveckla öppna lärresurser. Internetfonden är, precis som Webbstjärnan, en del av Internetstiftelsen i Sverige (IIS) och ur den fonden kan du ansöka om finansiering för projekt som främjar internetutvecklingen i Sverige.

I höstas hade Internetfonden en utlysning om projekt som utvecklar öppna lärresurser, och det nappade Klara Patzauer på.

- Det var faktiskt min man som sa ”Sök nu!”, eftersom han menade att jag redan gjorde sådana.

I och med att Klara undervisar på ett yrkesprogram skapar hon och hennes kollegor arbetsuppgifter för eleverna där eleverna gemensamt kan arbeta kursövergripande. Processen med lärresurserna består nu i att Klara dokumenterar sitt arbete närmare än tidigare: tar fram hur material och arbetsmetoder kan se ut och skriver instruktioner. Tanken är att det ska resultera i någon form av webbplats där andra lärare kan dra nytta av arbetet och inspireras till att använda, men också bygga vidare på. Klara menar det behövs.

- När skolan köper läroböcker idag kan de också ofta köpa lärarhandledningar till boken, men dessa uppdateras ju aldrig.

- Som lärare behöver man nya idéer och uppslag för att inte köra fast, även om man är rutinerad. Det jag tar fram är en blandning mellan lärarhandledningar, elevuppgifter och lathundar, kan man säga. Hade jag gjort detta för 30 år sedan hade jag kanske gjort en lärobok istället.

Klara Patzauers projekt kommer att redovisas på Internetfondens webbplats i juni.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.