Fett tack, FETT!

Som Webbstjärnans utsände på plats under #FETT2013 fick jag bevittna ett hejdundrans event om Årstaskolans sätt att jobba med Ipad, bloggar och IT i undervisningen.

#FETT2013 anordnades av Årstaskolan som ett sätt att visa hur de på sitt unika vis jobbar med IT i skolan. Och intresset för detta var enormt! Ett stort antal lärare och pedagoger slöt upp i Årstaskolans matsal vid tretiden igår onsdag och välkomnades med fika, mingel och peppande musik. Efter minglande, välkomnande och idogt twittrande betades totalt 16 föreläsningar och workshops av i fyra olika lokaler inom loppet av 3 timmar innan det hela avslutades med ett stort TeachMeet.

Det första jag tog del av var när skolutvecklaren och läraren Jonas Johansson tillsammans med Årstaskolans IT-pedagog Micke Kring pratade om teknikens möjligheter enligt Nesta och visade på konkreta exempel från Årstaskolans vardag. De pratade om hur det har skett en gräsrotsutveckling på Årstaskolan, hur allt detta har organiskt vuxit fram. Från de första läsplattorna till elevbloggar, Twitterkonton och Youtube-kanaler. Men deras föreläsning bör egentligen sammanfattas i följande tre ord: läraren är viktigast! Man kan, som Årstaskolan, ha 500 Ipad, men utan lärare och engagemang för pedagogiken är sannolikheten ganska stor att dessa kommer stå och samla damm.

Andra punkt på mitt späckade fullspäckade schema var ”The Big6” (läs mer om hennes teori om ”The Big 6” här) där läraren Lotta Bohlin talade om hur man kan synliggöra elevers förmågor och lärande i praktiken. Inför föreläsningen delade hennes elever ut små lappar med förmågor på, vilket allt kulminerade i att vi i publiken blev vandrande exempel på hashtaggen ”#visombärenförmåga”.

Jag fick också möjligheten att kika in på en musikundervisningsworkshop där lärare gavs exempel på hur man kan använda Ipad i musikundervisningen. Läraren Simon Björkström visade på enkelheten med program som exempelvis Garageband, där elever lär sig att hitta till skapandet när det blir lätt att utföra! Jämför exempelvis med att spela ackord på gitarr och på surfplatta.

Det sista jag hann ta del av var när den Webbstjärnan-bekante Martin Fernström visade hur han tillsammans med Jonas Johansson jobbar med mattenauterna.se – ett helt unikt sätt att lära matte, som fokuserar på problemlösning och diskussion snarare än att under absolut tystnad stirra i räkneböcker.

Jag är mycket imponerad över det Årstaskolan har lyckats åstadkomma med #FETT2013, och det var jag sannerligen inte ensam om. Nu kan vi bara hoppas på att någon plockar upp deras stafettpinne och gör 2014 till ett år där vi återigen kan samlas och konstatera att lärande. med hjälp av nya spännande metoder, kort och gott, är FETT!

Kommenteringen är stängd för denna artikel.