Gör som Christer Friman – öppna upp klassrummet

I slutet av oktober håller Christer Friman en workshop i Gällivare om hur du kommer igång med en blogg tillsammans med dina elever. För honom blev klassbloggen ett sätt att öppna klassrumsdörren så att omvärlden kunde ta del av hans elevers vardag, och här berättar han själv om sin resa.

Jag heter Christer Friman, är grundskollärare 1-7 med inriktning Svenska/SO på Mårängsskolan i Boden och är starkt influerad av arbetssättet "Att skriva sig till läsning" (ASL). Har arbetat som lärare i 16 år, mest på mellanstadiet men är numera på lågstadiet. Jag har precis tagit en årskurs etta för andra gången i min karriär och är ansvarig för bloggen Tangentdansen.se som är en kombinerad klassblogg och ASL-blogg. Många tips och idéer försöker vi förmedla i den.

 

Varför blogg?

Jag blev intresserad av bloggar mer av en slump, då efterfrågan på vad vi gjorde i klassrummet (med vårt ASL-arbete) växte. I det läget blev det en god kanal utåt att ha en blogg där vi la upp våra arbeten och förklarade hur vi arbetade. Efter att ha fått utbildning av Webbstjärnan ville min rektor att jag skulle hålla en workshop för lärarna på min skola. Det var mycket roligt och inspirerande och gjorde att mitt intresse för att dra igång och få visa andra att det inte behöver vara så komplicerat att arbeta med bloggar växte. Det är det som gör att jag gärna håller i en workshop, sen är intresserade lärare mycket goda elever ;) Plattformen som Webbstjärnan utgör är också något som jag är stolt att få vara en liten del av.

 

Alla som är intresserade av att arbeta med en blogg kan gå på en workshop, oavsett förkunskap. Förutsättningen är att du är lite intresserad, verktyget som vi arbetar med är så pass enkelt att använda att alla kan lära sig det.

 

Mina tre bästa tips för dig som vill börja blogga

  1. Gå på en workshop som Webbstjärnan håller i. Servicen och supporten är Sveriges bästa.
  2. Sätt inte upp för höga krav på dig själv i början. Fundera ut vad du vill göra med din blogg och välj några eller någon sak och gör det bra.
  3. Se till göra kontinuerliga inlägg i början (korta små inlägg duger bra) så att bloggen blir en levande sida, annars dör den efter någon vecka och det är oerhört synd.

 

Att använda sig av en blogg i undervisningen är ett mycket uppskattat inslag för vårdnadshavare, släktingar, elever och andra som är intresserade av elevernas skolgång, och det är många som är intresserade.

 

Jag har precis lämnat av en klass som nu gått vidare till mellanstadiet. Eleverna saknar sin blogg. Föräldrar har under de två åren bloggen varit vid liv kunnat följa klassens arbete i stort sett dagligen. Den generella bedömningen har varit att de haft mycket god insikt i sina barns skolgång och hela tiden känt sig delaktiga i vad vi gör i skolan, en transparens som verkligen håller den klassiska öppna skoldörren vidöppen.

 

 

 

Kommenteringen är stängd för denna artikel.