Inför ”En introduktionskväll i spelprogrammering” – intervju med Mikael Tylmad

Den 25 februari anordnar Webbstjärnan tillsammans med Mikael Tylmad, som arbetar på högstadieskolan Södertörns friskola i Huddinge, ett unikt tillfälle för lärare att lära sig mer om programmering. Vi har pratat med Mikael Tylmad inför kvällen.

Med anledning av den snabbt fullsatta kvällskursen "Spelprogrammering för lärare – en introduktionskväll" passade vi på att prata med kursledaren Mikael Tylmad, från Södertörns friskola i Huddinge, och fråga honom om programmering, kursen och hans elevers framgångar i Webbstjärnan.

(Obs! Fler programmeringskurser kan komma att ske framöver, även utanför Stockholm, men just nu är ingenting bokat).

--

Vem är du, Mikael Tylmad? Vad jobbar du med?

- Jag jobbar som systemadministratör på högstadieskolan Södertörns friskola i Huddinge. Jag tycker att det är jätteroligt med datorer och programmering, och gillar verkligen att få prata om det med både ungdomar och vuxna.

Berätta om er datorklubb på Södertörns friskola.

- 2007 kände vi på skolan att det behövdes en aktivitet för de datorintresserade eleverna, och då startade vi datorklubben. De första åren hade vi träffar utanför skoltid, på lördagar, och lärde oss om hur datorer fungerar, hur man bygger hemsidor och programmerar och mycket annat. Ganska tidigt startade vi ett samarbete med en näraliggande gymnasieskola, Tullinge Gymnasium, och fyra år i rad höll vi en 50-poängs kurs i programmering där högstadieelever och gymnasieelever fick studera tillsammans.

- De senaste åren har vi datorklubben varje vecka på skolan, på onsdagar. Alla lärare har möte klockan 14:00, vilket blir perfekt för datorklubben eftersom alla elever från alla årskurser garanterat har slutat för dagen. Många sitter och programmerar, andra spelar Minecraft, men i princip får man göra vad man vill!

Det har gått bra för dina elever tidigare i Webbstjärnan. Varför, tror du? Berätta om det!

- Det finns nog inte så många högstadieskolor där det finns en möjlighet för elever att lära sig om webbutveckling, och träna på programmering varje vecka under hela läsåret, så det spelar nog stor roll i varför vi haft flera bidrag som nått långt. Dessutom är det så att när man börjar komma igång med webbutveckling kan man nå till en nivå där man kan lära sig "hur man lär sig själv", hur man använder alla de resurser som finns på webben för att själv gå vidare i sin utveckling. Mitt mål är att få elever förbi den gränsen, för då sätter det fart på riktigt!

Varför ska du hålla en kurs i spelprogrammering för lärare?

- Jag vill att fler lärare ska lära sig hur man kan skapa eget innehåll på webben, så att de kan förmedla det vidare till sina elever. Jag tycker att elever måste få lära sig att webben är en öppen plats, där man bygga vad man vill. Man ska inte vara låst till att bara använda färdiga lösningar. Dagens teknik blir mer och mer slipad, vilket är trevligt eftersom det ofta fungerar väldigt bra, men barn går sällan in på djupet på sina apparater.

- En Ipad med Facebook kanske gör att en elev snabbt lär sig komma ut på nätet och kommunicera med människor från hela världen, men eleven kanske alltid ser på hårdvaran och mjukvaran som en form av ”svart magi”. Jag tycker att man givetvis ska använda den senaste tekniken, och den bästa och smidigaste mjukvaran, men att man också ska lära sig hur man själv kan skapa saker och hur tekniken runt om kring oss fungerar. Det är tydligt för mig att elever som når dessa insikter blir mer kreativa på webben.

Vad hoppas du få ut av kursen?

- Att deltagarna tycker att det är roligt att programmera!

Vad kommer deltagarna få göra?

- Vi kommer att lära oss programmera i språket JavaScript och specifikt skapa grafik, och i förlängningen spel. Jag vill att man efter kursen ska veta att man när som helst kan programmera för webben, man behöver ingen specifik dator eller mjukvara.

Hur ser din egen programmeringsbakgrund ut?

- Min barndom har genomsyrats av datorer och programmering. Min storebror programmerade demos under 90-talet, varav jag blev superintresserad och ville lära mig också. Efter gymnasiet studerade jag först ett år matematik och fysik vid Stockholms universitet, och fortsatte sedan med programmering vid KTH i ungefär fem år. Min allra första hemsida går faktiskt fortfarande att nå på nätet: http://www.student.nada.kth.se/~d96-aty/marvin/

Kommenteringen är stängd för denna artikel.