Intervju med A-J Design: ”Produkten ska ta mer uppmärksamhet än sajten”

Alexandra och Jenny, två unga UF:are, har med sin sajt a-jdesign.se lyckats mycket väl med att få mottagar-tänk och struktur att fungera enhetligt. Webbstjärnan intervjuade tjejerna för att ta reda på hur man bäst gör en effektiv UF-sajt.

Alexandra Westerlind och Jenny Björnholm Hurtigh går i årskurs två på gymnasiet och driver tillsammans UF-företaget A-J Design som säljer personliga smycken, där kunden själv får bestämma smyckets utformning. Deras minimalistiska sajt är ett bra exempel på hur man bör tänka som UF-företagare: först ta reda på vilka som är sajtens mottagare och sedan arbeta med strukturen utifrån det. Webbstjärnan frågade Alexandra och Jenny hur de har jobbat för att få sajt och företagsidé att verka i symbios.

- Vår målgrupp är framförallt kvinnor som vill vara moderna för en billig peng. Vi vet att en del vuxna kan ha svårt att hitta på en rörig eller krånglig hemsida och vi har därför försökt hålla vår sajt så enkel och lätt, men ändå snygg och modern, som möjligt. Designen har vi hållit stilren för att den ska spegla våra smycken och vad vi gör. Kunden ska kunna gå in på hemsidan och direkt bli intresserad av den stil på våra smycken som speglas i webbdesignen, förklarar Alexandra och Jenny.

De valde att arbeta med det populära WordPress-temat Sliding Doors eftersom webbplatsens syfte är att visa upp produkterna de säljer.
- Vi ville ha en sajt där det är lätt att hitta produkten man är ute efter. Vi vill inte att hemsidan som sådan ska ta för mycket uppmärksamhet, då det snarare är smyckena som ska visas upp. Bilderna vi har högst upp i ”slidern” är till för kundernas inspiration. Man ska bli sugen på att köpa direkt när man kommer in på sajten, berättar de.

Tjejerna förklarar att målet med A-J Design är att nå ut till så många modemedvetna människor som de bara kan. Smyckena ska inom kort börja säljas i affären Silver & Sånt i Eskilstuna och a-jdesign.se blir en del i att nå ut till målgruppen som de flesta, enligt Alexandra och Jenny, använder Internet. De betonar vikten av att låta hemsidan fungera som en uppvisningsplattform, där det ska vara smidigt att hitta det man söker.

Varken Alexandra eller Jenny hade någon vana sedan tidigare att arbeta med WordPress som publiceringsverktyg, men förklarar att det var lätt att komma in i det och sätta upp sin sajt ”från scratch”.

- Det blir snyggt, och WordPress är inte särskilt svårt att lära sig. När vi stötte på problem så bad vi bara om hjälp, berättar de och fortsätter:

- Förutom att vi känner att vi har lärt oss WordPress, ett verktyg vi aldrig tidigare har använt oss av, så har vi också fått en större förståelse för vad som fungerar på webben och i branschen.

Karakteristiskt för a-jdesign.se är också att sajten präglas av många, och därtill stiliga, bilder. Alexandra och Jenny har ett stort fotointresse och har plåtat samtliga produktbilder själva.

- Eftersom att det är vårt UF-företag vill vi använda oss av våra egna bilder.

Hur lyckas man så väl med att få sajt och försäljning att fungera naturligt som A-J Design? Tjejerna understryker än en gång att det handlar om att hålla sajten enkel och i samma ton som de produkter man säljer:

- Hemsidan ska inte ta större uppmärksamhet än produkten eller tjänsten.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.