What's left av Patrik Hermansson CC cc (by nc sa)

Möt vinnarna i Webbstjärnan 2011

Vinnare i Webbstjärnan 2011 Projekt Tjernobyl och sajten www.projekttjernobyl.se. De deltog i Webbstjärnan med sitt projektarbete och skapade en webbplats.

Varför ska elever göra skolarbete på webben?

Frågan hänger kvar sedan jag träffat killarna bakom Projekt Tjernobyl och sajten www.projekttjernobyl.se. Vinnare i Webbstjärnan 2011. De har som sitt projektarbete gjort en webbplats som berättar historien om deras resa till staden Pripyat där en härdsmälta skedde i Tjernobyls kärnkraftverk för 25 år sedan.

Idéen till det gemensamma projektarbetet, är egentligen en kompromiss, eftersom vi ville göra lite olika saker berättar Patrik Hermansson. Mattias Hamberg ville att projektarbetet skulle vara ett äventyr och jag och Marcus Olsson ville få möjlighet att fotografera. Idéen att besöka Tjernobyl, den förbjudna zonen och en övergiven stad väcktes bland annat genom spelet Call of Duty. Där en bana är en övergiven sovjetstad. En stad som liknar Pripyat

Webbplats istället för bok

Idéen var att besöka Tjernobyl och staden Pirpyat, samt att dokumentera resan för att sedan utifrån det skapa en fotobok. Men efter samtal med deras handledare Deborah Asarnoj insåg de att bara att få boken tryckt och publicerad skulle bli ett alldeles eget projekt så när läraren föreslog att de skulle anmäla sig till Webbstjärnan och göra en webbplats som presentation av resan så var killarna med på tåget och anmälde ett lag till Webbstjärnan.

Deras webbplats är som en coffe-table-book fast på webben. Och de är noga med att de vill förmedla en berättelse och att deras bilder är illustrationer och en del av den upplevelse som de vill förmedla av Pirpyat som plats. Som besökare på webbplatsen upplever man deras berättelse som tydlig, stark, och känslosam. Bilderna förmedlar en historia som gör intryck och inte lämnar någon besökare oberörd.

Jag frågar dem naturligtvis hur de ser på sin webbplats. Vad är syftet med den?  Alla tre svarar nästan i mun på varandra och säger:

— Det är ett skolarbete, vars syfte är att ge en bild av platsen där Tjernobyl olyckan skedde. Vi vill berätta historien om vad som hände där för 25 år sedan.

Delar med sig av materialet

Men säger jag, ni har ju gjort en så enorm webbplats, tagit fantastiska bilder är ni inte rädda för att de ska spridas bara vind för våg så som bilder gärna gör på internet?

— Nej, vi vill att de ska spridas, vi vill att webbplatsen ska användas. Det är meningen att andra ska kunna ta del av vår resa, av våra bilder och av platsens berättelse och därför är allt material på webbplatsen är också licensierat under Creative Commons för att vi vill att andra ska lära, använda och ta del av vår berättelse.

Ett projekt att drömma om

— Projekt Tjernobyl är ett skolprojekt vars syfte är att sprida kunskap, det finns inte så mycket bilder och vi har massor som vi kan dela med oss av. Vi kan sprida bilder av platsen där olyckan skedde Tjernobyl.

— Många i vår ålder känner inte till det som hände där för 25 år sedan och vi vill använda vår webbplats för att sprida kunskap och med hjälp av Internet och Creative Commons blir det möjligt.

Hur har det varit att arbeta med projektet?

Det undrar jag avslutningsvis och får svaret:

— Det har varit ett sjukt kul projekt. Det blev det slutprojekt som vi drömde om.

Bilden heter What's left och är fotograferad av Patrik Hermansson. Bilden får användas under villkoren cc (by nc sa)

Kommenteringen är stängd för denna artikel.