Podcasten som ger eleverna djupare kunskaper

Historiepratarna är en podcast där eleverna på Sjöängsskolan i Stockholm delar med sig av sina kunskaper i historieämnet. Podcasten har börjat få en ordentlig lyssnarbas och läraren Adam Jönsson hoppas kunna skapa en kunskapsbank i podcastform för historieundervisning.

En podcast, med eleverna, om historia. Idén kom till Adam Jönsson under pappaledigheten. Under barnvagnspromenader fördrev han tiden med att lyssna på bland annat Den Blå Hästen – där Malin Åkersten Triumf intervjuar sin historikerpappa om Europas historia. Adam, som är SO-lärare på Sjöängsskolan i Stockholm, kom fram till att han ville göra något liknande med sina elever i årskurs 7 och 8.

- Jag hade en tid funderat på att flippa klassrummet, berättar han. Men jag ville istället ha fokus på eleverna och låta dem stå för berättandet. Jag hade kunnat välja att göra radioprogrammet själv. Rent kunskapsmässigt hade det kanske blivit proffsigare, men då hade det bara blivit lärarens röst och – som så ofta – envägskommunikation. Jag hade heller inte hört talas om något liknande vilket bidrog till lusten och utmaningen att skapa ett helt nytt koncept för skolbruk.

Efter idéstadiet föll bitarna på plats tämligen fort och idag finns klassens podcast, Historiepratarna, för allmän beskådan och lyssning på deras blogg historiepratarna.moobis.se.

Adam menar att podcasten hjälper eleverna att analysera samtidigt som de grundligt går igenom historiska perioder. I samtalen beskriver de orsaker och konsekvenser, jämför och ser samband.

- Eftersom eleverna vet om att det är många som lyssnar på vår podcast tänker de till lite extra och tar uppgiften på stort allvar. De är noga med att formulera sig väl och vara förberedda på följdfrågor vilket så klart bidrar till djupare kunskaper. Många elever har dessutom lättare att prata i ett mindre sammanhang och är bättre på att uttrycka sig muntligt än skriftligt.

Mottagandet från omgivningen har enligt Adam varit enormt positivt och helt och hållet över förväntan. Han förklarar att de har haft lyssnare från hela landet och att han blivit kontaktad av andra lärare som berättat att de låtit sina egna elever lyssna, som en del i deras undervisning. Eleverna är stolta över Historiepratarna och att andra lyssnar på vad de har att säga. Adams ambition är att de i podden ska gå igenom samtliga historiska perioder och epoker i människans historia men också göra djupdykningar i platser, personer och händelser som kan tänkas vara särskilt intressanta eller spännande.

- Tanken är att genom dessa samtal skapa en större förståelse för varför historien ser ut som den gör och hur vi människor utvecklats till de vi är idag.

Målet med arbetet är att Historiepratarna ska bli en kunskapsbank för framtida undervisning, dels på den egna skolan men också en lärresurs för andra. Adam Jönsson arbetar aktivt med sociala medier för att sprida podcasten.

- Vi har kopplat vår webbplats, en Facebook-sida och ett Twitter-konto till podcasten för att öka intresset för Historiepratarna och för att finnas på ”elevernas vardagsgolv”. Det krävs att man är aktiv för att nå igenom bruset och fånga elever och lyssnare. Man måste påminna folk att man finns, att ett nytt avsnitt finns ute, förklarar Adam och jämför med när han själv konsumerade Den Blå Hästen på barnvagnspromenaderna och inte själv aktivt letade upp nya avsnitt utan förlitade sig på sociala medier för att bli informerad om när ett nytt hade släppts.

Klassen är på god väg att nå sitt mål med snart 3000 lyssningar och topplaceringar hos Itunes i skolkategorin och Adam har stora planer på hur de kan vidga kommunikationen ytterligare.

- Vi vill knyta kontakter med andra skolor, inspirera andra att starta en egen podcast - vilket vi verkar ha gjort då jag sett att det poppat upp flera elevledda podcasts. Vi vill få chansen till utbyte mellan skolor - vi skulle gärna samarbeta med andra skolor och få in berättelser från hela Sverige. Varför inte ett landskapstema där vi får en överblick över landskapens historia?

Kommenteringen är stängd för denna artikel.