Ska alla barn bli programmerare?

Vilka kunskaper behöver dagens barn? Var ska de lära sig allt det som de behöver för att vara förberedda för dagens utmaningar, och vem ska lära dem? Vilka är de utmaningar som barn möter?

Det är några av de frågor som vi ställer på vårt spår ”Ska alla barn ska bli programmerare?” på Internetdagarna 2015. Personligen är jag väldigt nyfiken på frågan om vilka utmaningarna är för dagens barn. I många människors bild av dagens utmaningar finns inte kunskap om internet eller digital teknik, utan snarare hur vi hanterar den och de relationer som vi har i dessa digitala medier.

Internet och digitala verktyg är en självklar del av våra barns uppväxt, så varför behöver barn förstå hur den digitala vardagen fungerar? Behöver de förstå hur elektricitet fungerar eller hur vattnet kommer till kranen? Vi är nog överens om att de behöver en grundläggande förståelse för hur dessa saker fungerar, däremot behöver de knappast förstå hur man bygger el- eller vattenledningar. På vilket sätt är kod, och programmering annorlunda? Och om det endast är grundläggande principer som barnen/vi som lever idag behöver – vilka är i så fall dessa grundläggande pusselbitar och när, var och hur ska barnen tillgodogöra sig dessa? Detta är några av de frågeställningar vi kommer att belysa på spåret ”Ska alla barn ska bli programmerare?”.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.