Skapa en årskursblogg som Catharina Glaas

Jag kom i kontakt med Catharina Glaas tidigt i höstas när hon kontaktade supporten för hon ville skapa en årskursblogg inom ramen för Webbstjärnan och jag bad att få intervjua henne. Det har dröjt ett tag innan vi hunnit få fatt varandra men äntligen har jag lyckas få till en intervju. 

Hej, vem är du?

Jag heter Catharina Glaas, är ma/SO-lärare på Herrängens skola. Jag kom i kontakt med Webstjärnan för ett par år sedan när jag var på mässa och lyssnade till dig, Kristina. Redan då var jag nyfiken på hur man ska fostra eleverna i internet. Barn kan ju inte lära av äldre generationer – utan vi måste lära oss tillsammans. Det finns en oro och rädsla hos både kollegor, skolledningar, samhället och framförallt föräldrar kring barns närvaro på nätet. Jag tycker att barn måste lära sig vara i alla typer av sociala rum – även nätets. När man öppnar en blogg och möter denna rädsla  är det väldigt skönt att kunna luta sig tillbaka på er.

Vilka är dina erfarenheter av att arbeta med Webbstjärnan?

Förra året tävlade jag och min klass (på en annan skola) lite halvhjärtat eftersom jag ändå hade börjat använda bloggen för att redovisa deras arbeten och samarbeta med andra skolor.

Jag har i år byggt upp en årskursblogg för att vi alla pedagoger och alla elever i år 5 ska kunna samarbeta, utveckla, fostras och lära oss om nätverkligheten med hjälp av webstjärnetävlingen.  Jag tänkt ta klassbloggandet ett steg längre och därmed öppna upp skolan för alla – både vårdnadshavare, kollegor, morföräldrar och eventuella kompisbedömare i klasser på andra orter. Genom bloggen ska vårdnadshavarna få en inblick i skolan. Bloggen ska bli vårt förlängda klassrum.  Vi undervisar som ämneslärare och vill hålla ihop vår årskurs som en enhet, därför bloggar vi ihop. Samtidigt har klasserna egna sidor så att varje klass kan nå ut med sin speciella info och får sätta sin egen prägel på bloggen.

Berätta mer om dina tankar bakom årskursbloggen.

Både bloggen och arbetslaget är nya. Vi i arbetslaget kommer från olika skolor/kommuner och är olika vana vid att ha en blogg som kanal. Vissa av oss har använt en-till-en och digitala lärportaler, andra har inte ens en personlig dator. Precis som i en klass har vi olika förkunskaper, inställning och förväntningar. Jag är nog väldigt drivande och det kan lätt bli för mycket för dem som är tveksamma. Jag vill inspirera men inte skrämma och därför utforskar vi bloggandet i vår egen takt. Jag försöker stötta och hjälpa så mycket jag kan, men låter alla göra det de vill. Jag tar hand om allt det ”krångliga” och tekniska, kollegorna publicerar – på egen hand eller tillsammans med elever.

Vilka är med?

All personal i laget, fritids och varje klass har varsin redaktörsinloggning. Alla är fria att blogga så mycket eller lite de vill. Jag vill att vi ska inspireras och lära av varandra. I dagsläget använder vi lärare bloggen framförallt som en informationskanal, men redan under första veckan har eleverna kommit och bett att få visa sina arbeten på bloggen. När man väl börjat blogga ser man möjligheterna.

Vad ska ni blogga om?

I nuläget har vi inte pratat om något gemensamt skolarbete att mötas kring men alla klasser erbjuds t.ex. att få redovisa sina fördjupningsarbeten i historia på bloggen. Vi lärare jobbar väldigt tight i par inom våra ämnen så att redovisa och göra kamratbedömningar via bloggen kommer säkert att bli ett av våra verktyg. Jag, som är mest drivande,  har redan planer på att samarbeta med andra skolor för att kamratbedöma arbeten.

Hur tycker dina elever att arbetet med bloggen är?

Eleverna är väldigt positiva. De ser möjligheten att ta ansvar för sitt eget lärande genom att t.ex. läsa veckobrevet, förbereda sig inför lektioner och hämta hem uppgifter, hänga med i skolan när de är sjuka osv. De ser också det roliga. Att skriva för en mottagare, att få visa upp, få vara stolt… att känna kunskapsglädje.  Det inspirerar!

Kolla in årskursbloggen: År 5 Herrängens skola.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.