Skoltidning på nätet inspirerad av high school-filmer

På gymnasieskolan LBS (Ljud & Bildskolan) i Lund har den mediepeppade svenskläraren Lisa Bolin engagerat sina elever att starta en skoltidning på nätet med hjälp av Webbstjärnan. Vi har pratat med Lisa som berättar om hur just de jobbar med sin spännande skoltidning!

- Tanken är att det bara är eleverna som gör skoltidningen, säger Lisa Bolin, svensklärare på LBS i Lund. Hon fortsätter:

- Allt arbete: det redaktionella, marknadsföringen, skrivandet och fotandet ska göras av eleverna.

Sajten lbslund.se drivs i huvudsak av Lisa Bolin tillsammans med en etta på det estetiska programmet med inriktning på media. Ettan gör detta som en del i svenskundervisningen och har delats upp i grupper som ansvarar för det redaktionella på tidningen, två veckor åt gången. De ska då själva disponera tiden och värdera texter, ge feedback och ägna sig åt källkritik.

- Ett tag funderade jag på om tidningen bara skulle handla om det som händer på skolan, men det blir rätt så skralt. Vi är en relativt liten skola och jag ville inte att det skulle bli en skvallrig ”innanför skolans väggar”-produkt med en för intim ton. Målgruppen är skolans elever och det viktiga är att så många som möjligt inom målgruppen ska läsa, och de är intresserade av massor – inte bara det som händer på skolan, förklarar Lisa.

Tidningen har en mejllåda dit alla elever på skolan kan skicka innehåll i form av bilder och texter, men Lisa Bolin understryker att tanken är att inte alla ska bli publicerade. Hon menar att det ska vara något speciellt med att bli publicerad. De som jobbar i redaktionen ska arbeta fram texterna tillsammans med skribenter.

- När redaktionsgrupperna i klassen tar slut ska så småningom en redaktionsgrupp med endast frivilliga elever ta vid. Det är rätt kaxigt av mig att förlita mig på frivilliga, men jag tror att vi kommer få tillräckligt med elever!

Det är inte första gången LBS Lund har en skoltidning. Inte heller är det första gången som det finns en webbaserad sådan. Tidigare har det dock varit enskilda projekt av elever som runnit ut i sanden då orken kanske inte har funnits där, eller så har ingen funnits som kunnat ta emot stafettpinnen när grundareleverna tagit studenten. Lisas förhoppning är att lbslund.se ska finnas länge.

- Jag vill mycket och det har jag tänkt hela tiden. Ibland är eleverna mer konservativa än vad man tror, de tänker ”en tidning = då ska det vara text”. Även de som läser fotoprofilen skickar in texter istället för foton! Om målgruppen ska gilla sajten är verkligen filmer och foton rätt väg att gå. Vi har också musikproduktions- och spelutvecklingsinriktningar på skolan och min förhoppning är att de också ska involveras.

Lisa berättar att hon är inspirerad av amerikanska high school-filmer. Hon menar att skoltidningen i en high school-film, där det alltid finns elever som är engagerade, är drömmen; en tidning som betyder någonting utanför skolans väggar, en ”after school activity” som dessutom ger mervärde på elevernas framtida CV!

- Det här är en fördel för att få eleverna att skriva, vilket jag måste då jag undervisar i svenska, säger Lisa.

- Jag tror också det tycker att det är roligt med det redaktionella och ansvaret som följer med det. De gillar att tänka på målgrupper, de gillar att fundera på marknadsföring. Eftersom medieprofilen är stark på vår skola så blir det mer giltigt när jag säger till eleverna att vi har en deadline nästa vecka, istället för att säga att det är en inlämningsuppgift. Vi utnyttjar helt enkelt känslan av skarpt läge.

Lisa Bolin kom i kontakt med Webbstjärnan genom ”Kolla källan”. Vid kursstarten funderade hon på vad hon skulle göra det kommande läsåret.

-    Jag brukar undervisa i mediekurser, men det ska jag inte göra i år. Jag var förberedd på att få lite ”media-abstinens” under året, så när jag väl hittade Webbstjärnan kändes det givet med en skoltidning.

Hon understryker vikten av att det blir en produkt som man kan ta på och visa upp. Inte bara en notering i ett betygsdokument, utan någonting mer.

- Jag tycker verkligen att det är en fantastisk tjänst. Jag var inspirerad från första början och inspirationen underbyggs när man får hjälp! Det gjorde också en jättestor skillnad att eleverna nu jobbar på en .se-adress. Eleverna vet att andra sajter fixar man själv på några sekunder, men en .se-domän känns mer på riktigt.

När det kommer till att driva skoltidning på nätet och att blogga överhuvudtaget har Lisa ett tips: planera in flexibilitet. Hon förklarar:

- Om man sätter ett stenhårt schema eller väldigt tydliga deadlines eller mål, och inte klarar av dem så blir eleverna otrygga. De trivs oftast bättre med lite flum, om det är medvetet flum, skrattar hon.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.