av Kristina Alexanderson

Veckans fråga: Hur använder jag Webbstjärnan om jag arbetar med UF?

Att driva ett företag är roligt, utmanande, spännande och inte minst tidskrävande. Jag förundras ofta över hur mycket tid det går åt till att administrera ett företag. Därför har Webbstjärnan hjälpt till så långt vi kan, genom att erbjuda mallen Ung företagsamhet, webbshop (se demo).

När du väljer mallen vid registrering får du:

  • Temat Storefront (du kan även byta tema, det görs under Utseende -> Teman men denna rekommenderas av WooCommerce).
  • Webbshopslösning aktiverat (WooCommerce).
  • En struktur med:
    • Olika typer av sidor: Om-sida, Kontakt, Shop, Nyheter (bloggflöde) samt sidor kopplade till din webbshop (Villkor, Mitt konto, Varukorg, Checkout).
    • Kategorier till Nyheter (ditt bloggflöde).
  • Förutom webbshopslösning har vi även aktiverat kontaktfunktion, bildspel, evenemang och Jetpack. Fler funktioner går att aktivera under Tillägg -> Lägg till nytt.

 

Vad behöver du göra?

När du ska driva en webbshop krävs en del administration i början. Hur ska produkterna fraktas (eller ska de bara säljas digitalt)? Vilka produkter ska läggas upp och vad ska det stå om dem? Hur ska du ta betalt?

Du behöver alltså först ta ställning till dessa frågor och därför rekommenderar jag dig att börja under WooCommerce -> Inställningar. Dessa inställningar behöver du bara göra en gång. Därefter går du vidare och lägger upp dina Produkter.

 

Tips

  • På din Panel hittar du en sammanfattning av dina ordrar och status.
  • Under WooCommerce -> Ordrar ser du alla dina ordrar mer utförligt.
  • Välj en betallösning till att börja med. Vet du hur Paypal fungerar? Då skulle jag rekommendera det.
  • Fokusera på ditt företag och den framgång du vill uppnå – det är det vi tittar på i tävlingen när den drar igång i mars 2016. Se till att blogga och arbeta med er affärsidé!

Tveka inte att höra av dig på 08-452 35 00 eller support@webbstjarnan.se om du har några frågor.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.