Vilka kan vara med i Webbstjärnan: gymnasiet

I den här bloggserien så går vi igenom vilka som deltar i Webbstjärnan och visar på varför och hur, med hjälp av goda exempel, man ska arbeta med Internet i skolan med hjälp av Webbstjärnan. Näst ut är gymnasiet.

På gymnasiet drar skolarbetet inom ramen för Webbstjärnan allt mer tydligt mot individuella elevarbeten – något vi också kommer att lyfta i kommande delar av denna bloggserie (bland annat om Entreprenörsskap och Temaarbeten), men som bör nämnas i gymnasietävlingsklassen.

För på gymnasiet är klassbloggen också relevant, om än i minoritet (än så länge! Vi hade älskat att få se fler gymnasieklassbloggar!). Starkt elevdrivna arbeten så som två av fjolårets vinnare, detsocialafenomenet.se och aikvadrat.se, speglade hur elever på egen hand kan skapa proffsig innehåll, design och kommunikation i symbios med väl utfört skolarbete.

En av fjolårets vinnare, faktiskt i gymnasieklassen, sportfiskesvenska.se var emellertid en klassisk klassblogg. Med sin förankring i svenskämnet lyckades sportfiskeeleverna från Forshaga skriva intressanta debattinlägg, göra häftiga livesändningar och synliggöra sitt skolarbete i alla tänkbara kanaler och sociala medier. Ett föredömligt exempel till en gymnasieklassblogg, som definitivt är värt en titt.

Gymnasiet är med andra ord en spännande del av Webbstjärnan – och vi hoppas som vanligt på att få se er alla gymnasister, UF:are, examensarbetsgörande i Webbstjärnan 2014!

Kommenteringen är stängd för denna artikel.