Webbstjärnefinalist berättar om årets projekt Greenship of Alvik

I en liten serie här på vår webbplats har vi frågat deltagande lärare och elever om de kan svara på några korta frågor om sitt skolarbete på webben. I den här texten berättar en tidigare framgångsrik pedagog, Katarina Eriksson som låg bakom förra årets finalist House of Alvik, om hur tekniken gjorde att hon och eleverna var tvungna att hitta andra lösningar.

Katarina arbetar tillsammans med sina elever med webbplatsen Greenship of Alvik, en webbplats om en flytande stad där eleverna får skapa en person som bor och arbetar på en båt.

– Till en början byggde vi våra stugor i sweethome 3D. Men på grund av att vi inte fick behålla våra datorer och istället fick paddor så blev vi tvungna att hitta en lösning på problemet. Vi löste det genom att vi ”anordnade” en naturkatastrof, se uppdrag 16 www.greenshipofalvik.blogspot.se, och därefter kunde vi övergå till programmet planner 5D på ipad. Det blev ett superbra uppdrag så inget ont som inte för något gott med sig, berättar Katarina.

Hennes bästa tips till dem som vill komma igång med webbpublicering är att ”våga ta språnget”.

– Vi är inga experter men vi vågar testa. Vi testar utifrån vår pedagogiska idé och eleverna hjälper oss att förverkliga den, våra elever lär oss och vi lär dem. Att arbeta med webben tillsammans är i sig ett häftigt samspel. Bloggen ger också utrymme för samspel med utomstående, och det är i sig en häftig känsla att veta att det som eleverna skriver verkligen är på riktigt och har mottagare. Vårt arbete lyfter eleverna, avslutar Katarina.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.