Nominerade 2014

Här är de nominerade bidragen:

I tävlingsklass årskurs 1-3

www.weinaway.se som nomineras med följande motivering från juryn: Skolvardagen är angenämt förpackad och dokumenterad med hjälp av bland annat sociala medier och en egen poddkanal.

www.sallysaventyr.wordpress.com som nomineras med följande motivering från juryn: Med webbplatsen om Sallys äventyr bjuder eleverna på Engelbrektskolan i Borås på en angenäm blandning av bilder och video som är enkel att ta till sig.

www.busigabarnen.se som nomineras med följande motivering från juryn: En underhållande och händelserik webbplats, som samtidigt gett eleverna från skånska Höllviken en möjlighet att själva reflektera över sin användning av webbtjänster och appar

www.matteblogg.se som nomineras med följande motivering från juryn: Eleverna i årskurs tre på Marbäckskolan har tillsammans med sina lärare Gustav och Andreas tillverkat en uppskattad plats på nätet för alla som gillar problemlösning i allmänhet och matematik i synnerhet.

www.1skeppkommerlastat.se nomineras med följande motivering från juryn: Eleverna i Påskbergsskolan i Varberg bjuder på sin vardag med tillhörande nautiskt tema på 1skeppkommerlastat.se. Bilder, video och text blandas på denna lekfulla plats där innehållet är genomarbetat.

Nominerade i tävlingsklass 4-6

www.houseofalvik.blogspot.se nomineras med följande motivering från juryn: En webbplats som bygger på en inspirerande idé, som är lekfullt utförd. Alviksskolans elever bjuder på ett storyline-inspirerat arbete med gamification som drivkraft genom webbplatsen House of Alvik.

www.idrottsjakten.se nomineras med följande motivering från juryn: En idé som kopplar ihop webben med behovet av att röra på sig. Med idrottsjakten.se som nav får eleverna poäng genom att röra på sig, samtidigt som de funderar över hur fysisk aktivitet påverkar ens eget välbefinnande.

www.tidningenstjärnan.se nomineras med följande motivering från juryn: Som en röd tråd genom läsårets samtliga teman och projekt har Jonsereds skola skapat en webbtidning med en mängd roliga in- och utgångar.

www.klasskamraterna.se nomineras med följande motivering från juryn: Med det ädla syfte att bygga en gemenskap inom klassen har 4B på Furulundsskolan valt att använda webbens möjligheter på ett föredömligt sätt.

www.slojdstafetten.se nomineras med följande motivering från juryn: en inspirerande sida som på ett ypperligt sätt nyttjar webben i allmänhet och onlinevideo i synnerhet till besökarnas och elevernas stora glädje.

Nominerad i tävlingsklass 7-9

www.skuggorfråndetförflutna.se nomineras med följande motivering från juryn: På ett elegant sätt knyter Skuggor från det förflutna ihop generationer och synliggör sådant som tidigare varit glömt.

www.espanolconlovisa.weebly.com nomineras med följande motivering från juryn: Español con Lovisa är skyltfönstret mot världen för Lovisa Wallström på Manhemsskolan i Kalix, en tjej som brinner för det spanska språket.

www.historiepratarna.moobis.se nomineras med följande motivering från juryn: En synnerligen välgjord podcast om historiska skeenden med ett tydligt fokus. Sjöängsskolan i Stockholm använder webben för att sprida sina kunskaper om historieämnet.

http://skoljakt.se nomineras med följande motivering från juryn: Genom en stringent dokumenterad process har fjortonårige Gustav på Södertörns friskola i Huddinge skapat Skoljakten, en plats på nätet där man kan jämföra olika lärosäten.

http://moppekrocken.se nomineras med följande motivering från juryn: Moppekrocken utgår från eleverna och varvar entreprenöriellt lärande med olika perspektiv och medieformer. Ämnesövergripande och interaktiv webbplats som har blivit en naturlig del av skolvardagen.

Nominerad i tävlingsklass gymnasium

www.smade.se nomineras med följande motivering från juryn: Konceptbutiken S MADE drivs av Sara Olsson, som går sista året på Kopparlundsgymnasiet i Västerås. Miljövänliga tryckmotiv och en genomtänkt webbplats bidrar till både entreprenörskapet och kunskapen om hur det är att driva eget.

www.studieframgang.se nomineras med följande motivering från juryn: Målgruppsanpassad webbplats med enkel och funktionell utformning. Studieframgång är en läxhjälpsresurs som är både rolig att besöka och fylld med kondenserad nytta.

www.oowleyewear.com nomineras med följande motivering från juryn: För att marknadsföra sin livsstilsprodukt Oowly har fyra entreprenöriellt inriktade killar från Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm skapat en välgjord och stilig marknadsföringskanal på internet. Oowleyewear.com har ett tydligt mål och är både intuitiv och tacksam att besöka.

www.demokreativ.se nomineras med följande motivering från juryn: 25 dans- och teaterelever från Katedralskolan i Skara har tillsammans skapat en innehållsrik klassblogg kring värdegrundsfrågor som bevisar att demokrati och kreativitet passar som handen i handsken.

www.skoltidningen.tabyenskilda.se nomineras med följande motivering från juryn: Webbunikt och relevant innehåll med god kvalitet bidrar till att Täby Enskilda Gymnasium plockar poäng i årets Webbstjärnan. Med sin anrika skoltidning som knutpunkt lockar man till läsning på en välstrukturerad och tematisk sajt.

Nominerad i tävlingsklass klassblogg

www.svenska.fiske13.se nomineras med följande motivering från juryn: Med experimentlusta använder eleverna på ForshagaAkademins sportfiskeutbildning sin blogg för att dokumentera undervisning och vardag på skolan. Text, ljud och rörlig bild blandas nyfiket utan att man för den sakens skull hamnar på djupt vatten och tappar den pedagogiska förankringen.

www.kitabi.se nomineras med följande motivering från juryn: Häftig undervisningsblogg där målet för hemspråkseleverna på Vårbyskolan är att producera en gemensam novell online, på svenska och arabiska. Tillsammans med sina elever har eldsjälen Jabbar Ziadi skapat en funktionell och snygg webbplats, som dessutom är bevis på en nyskapande och spännande idé.

www.stocksätterskolan1.se nomineras med följande motivering från juryn: en klassblogg med extra allt! En härlig och brokig samling elever på Stocksätterskolan använder på ett inspirerande sätt WordPress för att skapa en gemensamma samlingspunkt på nätet.

Nominerad i tävlingsklass entreprenörskap

www.spurtenuf.se nomineras med följande motivering från juryn: Tre sportintresserade tjejer från Polhemskolan i Lund har med sin rena och snygga webbplats lockat folk i alla åldrar till att springa ett arrangerat motionslopp i skånska Lomma.

www.sattdig.se nomineras med följande motivering från juryn: På ett tydligt och ödmjukt sätt kommunicerar denna funktionella webbplats de fördelar som finns med upphovsmännens egenkonstruerade bänk.

www.webbenföralla.se nomineras med följande motivering från juryn: En mängd skolämnen, allt från svenska till slöjd, knyts samman i projektet Webben för alla. Alicia i årskurs 8 på Södertörns friskola har tillverkat en webbplats som marknadsför en nyskapande produkt för funktionshindrade som har svårt att hantera datormusen.

Nominerad i tävlingsklass tema

www.team6.se nomineras med följande motivering från juryn: Erlaskolan Östra i Norrköping jobbar interaktivt och lekfullt med sin webbplats team6.se. Den egna klassen är målgruppen, och tillsammans skapar man en egen faktabank som även kan fungera som inspirationskälla.

www.newcoder.se nomineras med följande motivering från juryn: Genom en webbanpassad och pedagogiskt uppbyggd sajt levererar två elever på Johannes Hedberggymnasiet en gedigen visuell manual för den vetgirige, som liksom dem vill lära sig koda.

www.solungarna.se nomineras med följande motivering från juryn: Webben kan även fungera ypperligt som ett sätt att dokumentera ett skolprojekt. Något som Solungarna är ett bra exempel på.

Nominerad i tävlingsklass teknik

www.dagensvaxjo.se nomineras med följande motivering från juryn: En välfungerande sajt och app som identifierat ett lokalt problem och löst det. Tack vare personerna bakom tjänsten Dagens Växjö kan man nu få reda på var man kan äta dagens lunch i denna småländska metropol.

www.testbase.se nomineras med följande motivering från juryn: Testbase är en pedagogisk kunskapsbas för både lärare och elever. På denna webbplats får vi följa hur arbetet vuxit från ax till limpa, samtidigt som vi får vara med på upphovsmännen resa i vad de lärt sig under processens gång

www.timekarlstad.se nomineras med följande motivering från juryn: Visuellt tilltalande sajt som på ett lekfullt sätt lirar fint även webbmässigt. Enkel och tydlig struktur i kombination med text och bild hjälper till att marknadsföra Karlstads internationella TIME-utbildning.

Vi på Webbstjärnan gratulerar alla nominerade bidrag och önskar dem lycka till i den fortsatta tävlingen. Vilken webbplats som blir årets webbstjärnor kommer att koras på prisutdelningen den 9 maj som alla kan följa på webben. Om du vill påminner vi dig via mejl, och då anmäler du det här.