Sökmotorer

 

 
Google är en sökmotor som fungerar på följande sätt: de sökträffar som du får styrs av ditt beteende på nätet. Hur du har sökt tidigare och vad du skriver och delar genom Googles andra tjänster.

Har du till exempel bloggat på Blogspot (Googles bloggverktyg) om att du inte köper det där gymkortet i januari i alla fall, kommer Google att ta bort annonser om gymkort. Har du mejlat en kompis (med Gmail) om att du tänker köpa en hundvalp kan Google lägga in annonser om närliggande kennels. Ditt tidigare sökbeteende påverkar dina nya sökningar. Detta är en del av Googles affärsidé. Det är genom att profilera vårt sökbeteende som Google säljer riktade annonser gentemot din profil.

  • 96 % av svenskarna använder Google som söktjänst. Borde Googles affärsmodell påverka vårt sökbeteende? Ja/nej? Motivera ditt ställningstagande.
  • Har kunskapen om hur Google som sökmotor någon betydelse för en källkritisk analys? Om så är fallet, hur?