Foto: Nora och Tindra har krupit in under ett bord och i samråd arbetar de med var sitt blogginlägg av Cecilia Bergentz 

Nominerad 2015: arbetsgladje.blogg.se

En av de nominerade i tävlingsklassen Klassblogg är webbplatsen arbetsgladje.blogg.se där läraren och eleverna i klass 5-6C på Hummelstaskolan i Enköping tillsammans lär sig arbeta med webben.

Vilka är ni?

– Vi är klass 5-6C på Hummelstaskolan i Enköping. Klassen består av 10 stycken härliga åk 6 och 18 stycken härliga åk 5. Flera av oss har gått i samma klass sedan åk 1 men några har kommit nya under årens gång. Jag (Cecilia) har haft förmånen att få följa majoriteten av eleverna under hela deras skolgång från åk 1 till åk 5 och 6.

Hur har det varit att skapa en webbplats?

– Vi startade upp vår första blogg i november 2012, då hette den fyrfemmansc. Vi startade den med syfte att nå ut till föräldrar på ett bra sätt men även för att hitta ett motiverande verktyg i undervisningen som kändes meningsskapande. Under årens lopp har bloggen sedan utvecklats mycket, vi har hela tiden lärt oss nya saker och kommit på nya kategorier att utveckla vidare. Vår blogg arbetsglädje är en fortsättning på fyrfemmansc, att starta en ny blogg var det enda sättet för oss att byta namn. Vi blev en 5-6:a och ville hitta ett namn på bloggen som inte var klassbundet. Att skapa en webbplats är inte svårt, det finns många guider på nätet och grupper på Facebook samt Webbstjärnan såklart, där det finns gott om support. Eleverna är otroligt duktiga på att hantera olika verktyg såsom ljud, bild och film. De är i många fall mycket mer insatta i utbudet av appar än vad jag som lärare är och i arbetet med webben lär eleverna och läraren tillsammans. För oss vuxna gäller det att släppa den skepsis som ofta finns kring ny teknik och istället se de möjligheter som den ger oss.

Vad har ni lärt er av att arbeta med er webbplats?

– Vi har lärt oss otroligt mycket genom bloggen som arbetsverktyg. I början av vår ”karriär” använde vi bloggen mycket till dokumentation, vi lade ut bilder och skrev bildtexter som berättade vad vi gjort. På detta sätt lärde sig eleverna att anpassa språket efter syfte, mottagare och sammanhang. Vi hade även många samtal om netikett och säkerhet på nätet. Allt eftersom tiden har löpt på så har vi utvecklats tillsammans med bloggen, från att ha bäddad in filmer och länkat till olika webbsidor och klipp så har eleverna börjat skapa sina egna filmer och vår egen bloggpodd. Det är jag som har det övergripande ansvaret för bloggen så vanligtvis skapar eleverna sina texter i Word, gör film i sina mobiler och använder appar som Capture, Movie maker med flera som sedan laddas upp på Youtube. I och med arbetet med bloggen lär sig eleverna mycket tekniska funktioner men även olika begrepp samt kunskaper som är kopplade till kursplanen.

Vilken sajt anser ni vara er största konkurrent?

– Oj, det har vi inte tänkt på. Vi är så glada över att ha kommit så här långt i tävlingen så vi känner oss som vinnare i alla fall.

Vad tror ni om era chanser att vinna?

– Vi tror att vi har goda chanser till vinst men det är fina klassbloggar som vi tävlar mot och ingenting är säkert förrän vi verkligen står där på plats och eventuellt hör vår blogg ropas upp.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.

Kommentarer

  • Anders 27 april 2015, kl 13.30

    Håller alla tummar jag har för att ni ska vinna.Jättebra blogg. Rolig, informativ, kunskapsförmedlare och mycket mera.