av Adam Rana

Nominerad 2015: artemps.se

En av de nominerade i tävlingsklassen Entreprenörskap är webbplatsen artemps.se där fem entreprenörer skildrar och marknadsför sitt egna klockvarumärke AR Temps.

Vilka är ni?

– Vi är fem passionerade entreprenörer som studerar Ekonomiprogrammet på Thoren Business School i Stockholm. Under detta läsår har vi startat ett UF-företag och bestämt oss att följa våra drömmar och passion. Vi har under hösten 2014 och våren 2015 etablerat ett nytt klockmärke till den svenska klockmarknaden - AR Temps. Med en längtan att designa klockor till ett förmånligt pris och som sätter extra stil och klasskänsla i din vardagliga look fortsätter vi vår strävan efter ett väletablerat varumärke.

Hur har det varit att skapa en webbplats?

– Att skapa artemps.se har varit otroligt kult och intressant! Allt vi gör inom företaget ser vi till att göra det bästa av. Vi har därför lagt ner oerhört mycket tid på att skapa denna kanal som skildrar vårt varumärke och företaget i sin helhet. Det har varit väldigt utmanande men vi har samtidigt lärt oss otroligt mycket på vägen! Vi har verkligen försökt se till att vår webbplats ska spegla våra klockors design så mycket som möjligt. Det designtänk vi hade när vi designade våra klockor har vi tagit med oss till hemsidan.

Vad har ni lärt er av att arbeta med er webbplats?

– Utöver att vi har lärt oss om webbpublicering och design har vi även lärt oss hur man på bästa möjliga sätt säljer produkter via nätet. En grundförutsättning vi lärt oss är att det alltid kommer att vara kunden som styr behovet som finns på marknaden och huruvida denne är beredd att betala för det. Vi har gett oss in i en konservativ bransch och vi märker hur mycket den starka effekten av ett varumärke underlättar försäljningen. Med en hemsida kan ett varumärke spridas på flera marknader runt om i världen. Rent tekniskt har vi lärt oss hur man utvecklar en hemsida som från startsidan ska vägleda kunden. Kanske vill hon/han läsa vår story? Eller läsa lite om klockorna och njuta av tidlösa bilder? Eller vill denne beställa en klocka? Allt ska finnas tillgängligt! Upplevelsen ska även vara trygg, vilket är varför vi bland annat har utformat en cookie-timer samt licensierat ett SSL-certifikat för kundens trygghet vid köp.

Vilken sajt anser ni vara er största konkurrent?

– I år finns det många bra hemsidor som är med och tävlar i webbstjärnan. Men just i entreprenörskategorin verkar UFsidan vara en stark konkurrent. En väldigt funktionell webbplats!

Vad tror ni om era chanser att vinna?

– Att bara bli nominerade har varit en stor utmärkelse för oss. Nu när vi har kommit såhär långt vore det otroligt roligt att vinna. Vår hemsida är genomtänkt, originell och även interaktiv med oräkneliga timmar av hårt arbete bakom sig. Vi har bevisat att Ung Företagsamhet inte alls är ett litet roligt skolprojekt som det sägs, utan det är vad man själv gör det till. Bara tanken att vi har kunnat följa och förverkliga våra drömmar har gett oss en obeskrivlig vinnarkänsla.

Kommenteringen är stängd för denna artikel.