En knippe rävsvans av Ida Wiklander CC CC-BY-SA

Nominerad 2015: skolflora.se

En av de nominerade i tävlingsklassen Gymnasiet är webbplatsen skolflora.se. Det är en webbencyklopedi som presenterar växter och blommor från a till z.

Vilka är ni?

– Vi som skrivit på Skolflora är gymnasieelever på Sjödalsgymnasiet, Huddinge kommun, från klasserna SABET13B och SABET14B. På bloggen har vi velat skapa en gemensam flora för oss själva och allmänheten. Vi har gjort det genom att själva undersöka växter på en botanisk trädgård, samt söka information om växter. Genom att ta bilder, skapa bilder samt låna bilder har vi haft lättare förstå och förmedla det typiska med växterna. Att vi publicerat på bloggen har gjort att vi fått tydliga mottagare, att vi lärt oss av varandras inlägg och att utomstående bloggbesökare fått chansen att läsa om olika växtarter. Genom att vi använt både eget och andras material blev diskussionen om vad vi får respektive inte får använda naturlig. Vi har använt oss av Creative Commons och övat genom att ange licens på våra egna bilder, uppge andras licenser och referera till källinformation.

Hur har det varit att skapa en webbplats?

– Så här tycker några av eleverna:

”Det har varit väldigt lärorikt. Såklart krävs det mycket tålamod att skapa en webbplats, men när man ser resultatet är det värt det! Det känns kul att få ha varit med i en process där man uppnår något fint och lärorikt.”

”Själv upplever jag det som spännande och väldigt intressant även om det var lite jobbigt att lära sig från början hur webbplatser fungerar. När jag väl fick lära mig så tyckte jag att det var ganska kul, men jag har fortfarande en del att lära mig så jag förväntar mig att det kommer bli roligare för varje gång.”

”Det var roligt, men ibland lite frustrerande då det inte alltid gick som man ville. Det har varit väldigt lärorikt.”

”Det var roligt, även fast det ibland inte gick som en ville. Det var coolt att skapa en hemsida med min klass.”

Vad har ni lärt er av att arbeta med er webbplats?

– Så här skriver några av eleverna om vad de har lärt sig genom arbetet med skolflora.se:

”Jag har lärt mig om olika Creative Commons licenser, hur man skriver en gestaltande text och även en vetenskaplig text. Dessutom har jag lärt mig om olika typer av växter och skissteknik.”

”Jag har lärt mig en hel del, till exempel hur webbplatser fungerar, hur man skapar en webbplats, vad man ska tänka på innan man publicerar något officiellt, hur man publicerar något i en webbplats, vilka regler man måste följa, upphovsrätten m.m.”

”Olika rättigheter inom upphovsrätt och hur det är genom att skapa något andra kan ta del av.”

”Jag har lärt mig om hur man får använda bilder och hur man ska länka till dem. Jag visste inte att det fanns något som hette Creative Commons innan arbetet. Sedan har jag lärt mig mer om min växt också.”

”Jag har lärt mig hur en använder CC (Creative Commons), hur en skriver en vetenskaplig text och om min växt.”

Vilken sajt anser ni vara er största konkurrent?

– Så här säger eleverna om våra konkurrenter:

”Jag anser att Expanderad är vår största konkurrent."

”Jag anser Expanderad som vår största konkurrent därför att jag tycker att de har en utvecklad sajt med berättelser, krönikor, recensioner och tävlingar som man kan läsa och delta i. De har även en läsarenkät som läsarna kan fylla i om vad de tycker om tidningen som gör så att webbplatsen har högre möjligheter till att utvecklas.”

”Jag tror att Expanderad är vår största konkurrent.”

"Makt och uppror."

Vad tror ni om era chanser att vinna?

– Så här säger några av eleverna om deras vinstchanser:

”Jag tror absolut att vi har en chans att vinna. Alla elever har deltagit i arbetet och hjälpt till att göra hemsidan till vad den är idag. Hemsidan är lärorik för elever och besökare, och man kan söka information av många typer av växter.”

”Helt ärligt så tror jag inte så mycket att vi kommer komma på första plats därför att vår blogg är lite för enkel jämfört med våra konkurrenter. Jag tycker ändå att vi har följt upphovsrätten fantastiskt och att vi har ett bra och tydligt innehåll för elever så därför tycker jag att vi ska vara stolta med vår insats även om det inte var bäst så tycker jag att vi ska representera vår skola/klass på bästa sätt. ”

”Jag tror att våra chanser är ganska stora”

”Jag tror att våra chanser är ganska bra faktiskt.”

Kommenteringen är stängd för denna artikel.